• कभरस्टोरी
    • रिपोर्ट
    • टिप्पणी
    • वार्ता
  • जीवनशैली
    • विज्ञान प्रविधि
    • स्वास्थ्य
    • करिअर
    • घुमघाम
    • फेसन
  • मल्टिमिडिया
    • फोटोस्टोरी
    • भिडियो
    • पोडकास्ट
  • कला मनोरञ्जन
    • सिनेमा
    • सङ्गीत
    • साहित्य
    • थिएटर
    • ललितकला
    • सेलिब्रेटी
    • गसिप
  • खेलकुद
    • राष्ट्रिय
    • अन्तराष्ट्रिय
    • क्रिकेट
    • फुटबल
  • प्रोफाइल
    • वाह ! जिन्दगी
    • ती युवा
    • किशोर छँदा
    • स्मृति लेख
  • समाज
    • शिक्षा
    • संस्कृति
    • इतिहास
    • प्रवास
    • अन्तर्राष्ट्रिय
    • सहर
    • अर्थ
    • खानपिन
  • ब्लोअप
  • कभरस्टोरी(current)
    • रिपोर्ट
    • टिप्पणी
    • वार्ता
  • जीवनशैली(current)
    • विज्ञान प्रविधि
    • स्वास्थ्य
    • करिअर
    • घुमघाम
    • फेसन
  • मल्टिमिडिया(current)
    • फोटोस्टोरी
    • भिडियो
    • पोडकास्ट
  • कला मनोरञ्जन(current)
    • सिनेमा
    • सङ्गीत
    • साहित्य
    • थिएटर
    • ललितकला
    • सेलिब्रेटी
    • गसिप
  • खेलकुद(current)
    • राष्ट्रिय
    • अन्तराष्ट्रिय
    • क्रिकेट
    • फुटबल
  • प्रोफाइल(current)
    • वाह ! जिन्दगी
    • ती युवा
    • किशोर छँदा
    • स्मृति लेख
  • समाज(current)
    • शिक्षा
    • संस्कृति
    • इतिहास
    • प्रवास
    • अन्तर्राष्ट्रिय
    • सहर
    • अर्थ
    • खानपिन
  • ब्लोअप(current)
  • थप
    • अभिमत/विचार
    • अन्तरवार्ता
    • समाचार
    • कार्टुन
    • ब्लग
    • इपेपर
    • अर्काइभ
  1. होम
  2. कभरस्टोरी
कभरस्टोरी
हेर्ने संगीतको मूल्य
  • फेसबुकमा शेर गरौ
  • ट्वीटरमा शेर गरौ
  • मेल गरौ

शेखर खरेल

हेर्ने संगीतको मूल्य
मंसिर ३०, २०७६

संसारमा संगीतको जस्तो परिदृश्य देखिँदैछ, नेपाली संगीतको दिशा र दशा पनि त्यही हो । विश्वव्यापीकरण र प्रविधि सांगीतिक रथका दुई पांग्रा हुन् । दक्षिण एसियाली, युरोपेली, अमेरिकी, अफ्रिकी हुन् वा क्यारेबियन, कुनै एक भूगोलका संगीत अर्को भूगोलको प्रभावबाट मुक्त छैनन् । हाम्रा आधुनिक संगीतमा पश्चिमेली प्रभाव अत्यधिक छ । बाजा र वाद्ययन्त्र मात्र नभएर पश्चिमेली शैली नै हामीमाथि हाबी छन् । हिजो नेपाली सुगम संगीत हिन्दुस्तानी शास्त्रीय र बलिउडका पास्र्व संगीतको अत्यधिक प्रभावमा रह्यो । तर, जसै भारतीय नै पश्चिमेली संगीतको उग्र प्रभावमा पर्दै गए, नेपाली संगीतमाथि भारतीय (खासमा बलिउड) र पश्चिमेली संगीतको दोहोरो प्रभाव पर्दै गयो । यसको अर्थ पूर्वीय संगीत मात्र पश्चिमेली संगीतको एकोहोरो प्रभावमा परे भन्ने होइन, पश्चिमेली पनि पूर्वीय शास्त्रीय संगीतबाट उति नै प्रभावित देखिन्छन् ।

विटल्सका गिटारबादक जर्ज ह्यारिसनले गुरु नै थापेर पण्डित रविशंकरसँग सितार सिकेनन् मात्र, विटल्सका केही कम्पोजिसनमा सितारको प्रयोग पनि गरे । विश्वव्यापीकरणका कारण संगीतमाथि वैश्विक प्रभाव त छँदै छ, सँगसँगै यसले एक भूगोलका लागि अर्को भूगोल बजारका रूपमा पनि उपलब्ध गराएको छ । हिजो नेपाली संगीत लोक, शास्त्रीय र सुगम गरी तीन धारमा प्रावहित रह्यो । तर, समयक्रमसँगै अन्य भँगाला पनि नेपाली संगीतको मूलधारमा मिसिँदै गए ।

पश्चिमेली क्लासिकल, रक र जाँज मात्र नेपाली आधुनिकताका अवयवमा सीमित रहेनन्, स्वयं पश्चिमेली नै प्रभावमा रहेको अफ्रिकन ‘आर एन्ड बी’ (रिदम एन्ड ब्लूज), क्यारिबियन रास्ताफारियन र रेग्गी अनि अमेरिकामा अफ्रिकन अनि ल्याटिनो अमेरिकनद्वारा विकसित हिप–हप अर्थात् र्‍याप म्युजिकको बाछिटा पनि नेपाली संगीतमा भरपुर परेको छ ।

त्यसैले आजको नेपाली संगीतको धार के हो भन्ने प्रश्नको ‘पोलिटिकल करेक्ट’ उत्तर नपाइन सक्छ । तर, संगीतलाई यहाँसम्म डोर्‍याउने कारक तत्त्व के हुन् भन्नेबारे विवेचना र विश्लेषण भने हुन सक्छ, जसका अनेकौं कारक हुन सक्छन् । र, तीमध्येका दुई शीर्ष कारक प्रविधि र बजारउपर चर्चा गरिनु सान्दर्भिक हुन सक्छ ।

सुन्नेबाट हेर्ने

नेपाली भाषाका प्रारम्भका गीतहरू नेपालबाहिरै रेकर्ड भए पनि राणाविरोधी क्रान्तिको शंखनादनिम्ति स्थापित ‘प्रजातन्त्र रेडियो’ प्रजातन्त्रको प्राप्तिपछि रेडियो नेपालका रूपमा स्थापित भएपछि नेपालमा सुगम संगीतको अध्याय सुरु भएको हो । रेडियो नेपालको स्थापनाबाट नेपालमा सूचनासँगै संगीतको युगको पनि आरम्भ भयो । स्वाभाविक थियो, श्रव्य माध्यम रेडियोबाट प्रसारित सूचना र संगीत सुनिनु मात्र सम्भव थियो । रेडियो पुस्ताले गीत–संगीत त्यसैगरी सुने जसरी उनीहरू समाचार सुन्थे । तर, प्रकृतिजस्तै प्रविधि पनि कहिल्यै स्थिर रहन सक्दैन ।

रेडियो स्थापनाले चार दशक पनि पार नगर्दै नेपालमा श्रव्यसँगै दृश्य माध्यम भित्रियो, जसलाई टेलिभिजन भनियो । हुन त टेलिभिजनको युगअघि नै चलचित्रमा ‘प्ले ब्याक’ (पाश्र्व गायन) मार्फत गीतउपर दृश्य नबनेका होइनन् । नेपालमा सिनेमा निर्माण ढिलो गरी सुरु हुनु र त्यो पनि न्यून संख्यामा उत्पादन हुने कारण संगीत लामो समयसम्म श्रव्य माध्यममै सीमित रहनुपर्‍यो । तर, टेलिभिजनले प्राप्त गरेको लोकप्रियता र चलचित्र निर्माणमा गुणात्मक नभए पनि संख्यात्मक छलाङसँगै नेपालमा पनि गीत–संंगीत काँच र कपडाको पर्दामा हेर्न थालियो । 

टेलिभिजन, सिनेमा र पछि इन्टरनेट माध्ययम सोसल साइटको अभ्युदयपछि त पढ्ने र सुन्ने कुरामाथि हेर्ने अर्थात् दृश्य नै हावी हुन थाल्यो । हिजो समाचार सुनिन्थ्यो र त्यसैगरी गीत–संगीत पनि सुनिन्थ्यो, तर आज समाचार र गीत हेरिन्छ । कुनै गायक–संगीतकारले गीत मात्र सार्वजनिक गर्छ भने उसको हालत त्यस्तो व्यक्ति जस्तो हुन्छ, जसले घर बनाउने सपना त देखेको छ, तर ऊ घरको साटो हातमा नक्सा लिएर बसेको छ । प्रविधिको विकास र परिष्करणका कारण क्यासेट (चक्का) इतिहास बनिसकेको छ । त्यसैगरी सिडी (कम्प्याक्ट डिक्स) लगभग लोपोन्मुख छ । एनालगबाट डिजिटल फड्कोका कारण संगीतसमेत डिजिटलाइज्ड भइसकेको छ । संगीतको उत्पादन वा कपी निमेषभरको मामिला बनेको छ । संगीतको संग्रह भौतिकभन्दा पनि ‘भर्चुअल’ (अवास्तविक) स्थानमा सम्भव भएकाले इन्टरनेट र एप्स (एप्लिकेसन) मार्फत यो उपलब्ध र सुलभ बनेको छ ।

हिट्स र मोनेटाइज

‘हिट्स’ संगीतसँग जोडिने शब्दावली हो । हिजो रेडियोमा सर्वाधिक फर्माइस बजाइने वा क्यासेट र सिडी बढी बिक्ने सर्जक (गायक र संगीतकार) हिट रहन्थे । ‘हिट’ ले लोकप्रियता र अर्थोपार्जन दुवै जनाउँथ्यो, जसको क्यासेट र सिडी बढी बिक्थ्यो, रोयल्टी त्यसैमुताबिक हात पथ्र्यो । तर, आज गीत–संंगीत सुन्नेबाट हेर्ने वस्तु बनेसँगै ती सिर्जना वा उत्पादन देखाइने माध्यम पनि बदलिएको छ । टेलिभिजनका पर्दाभन्दा बढी गीत आज युट्युबमा हेरिन्छन् । एउटा सर्जक कति ‘हिट’ छ भन्ने कुरा उसको सिर्जनाको ‘भ्यूज’ ले निर्धारण गर्छ । जति धेरै ‘भ्यूज’ उति धेरै नै अर्थोपार्जन । त्यसैले सिर्जनाको ‘मोनेटाइज’ (मुद्रीकरण) क्यासेट वा सिडीको बिक्रीबाट नभएर युट्युब वा संगीतसम्बद्ध एप्सको ‘भ्यूज’ ले निर्धारण गर्छ ।

गायक र संगीतकारको अर्थोपार्जनको अर्को माध्यमचाहिँ उनीहरूको स्टेज वा लाइभ पर्फमेन्स पनि हो । सूचना–प्रविधिको विकास, कनेक्टिभिटी र नेपालीभाषी समुदायको आन्तरिक र बाह्य आप्रवासनका कारण संगीत सर्जकका लागि स्टेज वा लाइभ पर्फमेन्सको स्पेस विस्तारित बन्दै गएको छ, जसबाट उनीहरूको आयमा उल्लेखनीय बढोत्तरी हुन गई जीवनयापनमा समेत गुणात्मक वृद्धि हुन थालेको छ ।

गीत–संगीतजस्ता सौम्य शक्ति (सफ्ट पावर) प्रति राज्यको उदासीनता व्याप्त रहेको परिप्रेक्ष्यमा यसका श्रोता र प्रशंसकबाट सर्जकको जीविका र अर्थोपार्जनमा उल्लेखनीय योगदान हुनु संगीतका लागि सुखद कुरा हो ।

तर, हिट हुने होडबाजीका कारण संगीतले चर्को मूल्य नचुकाउने चाहिँ होइन । क्षणिक लोकप्रियताले संगीतको गुणवत्तामा ह्रास ल्याइदिएको छ । ‘भ्यूज’ बाट गीत–संगीत ‘मोनिटाइज’ त हुन सक्ला तर ‘भ्यूज’ का आधारमा मात्रै संगीतको सर्वकालिकता वा लोकप्रियता मापन गर्न सकिँदैन । उदाहरणका लागि, कतिपय अवस्थामा मौलिक कम्पोजिसनभन्दा पनि त्यसको नक्कल अर्थात् ‘कभर’ बढी नै ‘भ्यूज’ भइरहेका हुन्छन् । छिमेकी मुलुक भारतमा मोहम्मद रफी, लता मंगेशकर, किशोर कुमार आदिका आवाजका मूल गीतभन्दा पनि तिनका कभर बढी नै ‘भ्यूज’ भइरहेका हुन्छन् ।

अर्काको गीतलाई स्टुडियोमा सिन्थेसाइजरको माध्यम रेकर्ड गर्दै मौद्रीकरण गर्नु भनेको संगीतको बजारिकरण नभएर बजारको संगीतीकरण हो । नेपालमा पनि यस्ता प्रशस्त उदाहरण पाइन्छन् । परिणामत: आज गीत–संगीत टिकाउभन्दा पनि बिकाउ वस्तु भएका छन् । राम्रा तर क्षणभंगुर सस्ता चिनियाँ मालजस्ता गीत र कम्पोजिसनले मन र मुटु छुने संगीतजस्तो परम आनन्ददायी र पवित्र वस्तुको हुर्मत लिएको छ ।

प्रतिक्रिया
हाम्रो छनोट
कोभिड–१९ को जोखिम मुल्यांकन गर्ने बिधि (कोभिरा) सार्वजनिक
गर्भवती वा सुत्केरीको स्वास्थ्यमा समस्या देखिए के गर्ने ?
निर्मातासँग कलाकारको गुनासोः काम गराउने, अनि हराउने ?
राइडरलाई रोजीरोटीकै समस्या
सधैँ सडकमा
सम्बन्धित
कभरस्टोरी
निर्देशक : जसले दिए नयाँ स्वाद

अनिल यादव

वैशाख ८, २०७७

कभरस्टोरी
कलाकार : आउँदै, हराउँदै

अनिल यादव

वैशाख ८, २०७७

कभरस्टोरी
तीन दशक लामो बहाव

यज्ञश

वैशाख ८, २०७७

कभरस्टोरी
छोटोमा फरक कथा

कला अनुरागी

वैशाख ८, २०७७

कभरस्टोरी

  • रिपोर्ट
  • टिप्पणी
  • वार्ता

जीवनशैली

  • विज्ञान प्रविधि
  • स्वास्थ्य
  • करिअर
  • घुमघाम
  • फेसन

मल्टिमिडिया

  • फोटोस्टोरी
  • भिडियो
  • पोडकास्ट

कला मनोरञ्जन

  • सिनेमा
  • सङ्गीत
  • साहित्य
  • थिएटर
  • ललितकला
  • सेलिब्रेटी
  • गसिप

खेलकुद

  • राष्ट्रिय
  • अन्तराष्ट्रिय
  • क्रिकेट
  • फुटबल

प्रोफाइल

  • वाह ! जिन्दगी
  • ती युवा
  • किशोर छँदा
  • स्मृति लेख

समाज

  • शिक्षा
  • संस्कृति
  • इतिहास
  • प्रवास
  • अन्तर्राष्ट्रिय
  • सहर
  • अर्थ
  • खानपिन

थप

  • ब्लोअप
  • अभिमत/विचार
  • अन्तरवार्ता
  • समाचार
  • कार्टुन
  • ब्लग
  • इपेपर
  • अर्काइभ

हामीलाई खोज्नुहोस्

हाम्रा अन्य प्रकाशनहरु

  • ekantipur
  • Kantipur TV
  • Radio Kantipur
  • The Kathmandu Post
  • Nepal
  • Nari

विज्ञापन

छापामा विज्ञापन गर्न यहाँ सम्पर्क गर्नुहोला»

Copyright © Saptahik